Gast, doe even normaal!

4 sep

Gast, doe even normaal!

De hospitality branche wordt overspoeld met het woord gastvrijheid. Het wordt te pas en te onpas gebruikt in boekjes, websites en cursussen. Maar wat betekent het nou eigenlijk echt? Volgens Wikipedia staat het voor ‘het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, het ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil. Wanneer je die verklaring aanhoudt en waarom zouden we dat niet doen, dan valt mij vooral op dat het in vrijheid moet gebeuren. Met goede wil en niet alleen naar gasten en bezoekers, maar ook naar vreemdelingen. Gastvrij ben je dus niet omdat je aan het werk bent, maar gewoon omdat je vindt dat het hoort.

Ik zie, net als jij, gastvrijheid of het gebrek eraan, dagelijks in praktijk. Het is het opstaan in de tram voor een ouder iemand, de deur open houden voor degene die na jou naar binnen of naar buiten wil, of even ruimte laten voor een invoegende auto op de snelweg. Maar het gebeurt niet meer. We zijn teveel met onszelf bezig. Eerst ik en daarna zien we wel. Typisch iets van deze tijd dus eigenlijk? De jeugd heeft geen normen en waarden meer? Ha, nee hoor! Iedereen maakt zich er schuldig aan.

Bij de slager in de rij maak ik al jaren geen kans meer. De oude dametjes met volgepakte rollator lijken onschuldig, maar in praktijk zijn het militair getrainde sluipschutters. Met krakerige rug en dito stem schuiven ze behendig naar voren richting vitrine om in geveinsde onschuld hun bestelling te doen. De meeste huisvaders in vertwijfeling achterlatend. Maar er zijn zoveel meer voorbeelden. Al bellend afrekenen bij de kassa, niezen in je rechterhand en je auto parkeren op twee vakken tegelijk. Het ego viert hoogtij.

Ook tijdens de selectie middagen van Holland Hostess Service wordt sterk gelet op een gastvrije houding. En nog steeds worden we daarin verrast. Hostesses die met een stralende lach iedereen in de gang groeten, een kopje koffie meepakken voor een mede sollicitant of hun glas terugzetten in de keuken vallen positief op. Maar we zien helaas ook die andere types langskomen. Een mannelijke kandidaat belde laatst mobiel dat hij het pand niet kon vinden. Op zich geen groot probleem, maar de intake was al twintig minuten bezig. Toen we hem vriendelijk vertelden dat hij beter rechtsomkeert kon gaan, werd hij pislink. Om even later tegen de receptioniste de legendarische woorden te roepen: “Gast, doe even normaal!”

En dat in frustratie ge-uitte zinnetje blijft maar in mijn hoofd hangen. Gastvrijheid is niet eenrichtingsverkeer. Natuurlijk heeft winkelpersoneel de plicht je warm welkom te heten, uiteraard verwacht je vriendelijkheid van de gastvrouw en ja, ik vind het logisch dat een buschauffeur even wacht op een zwangere vrouw die komt aanhuppelen. Maar mogen we van de gast zelf ook verwachten dat hij weet wat gastvrijheid betekent? Mogen we onszelf op gastvrijheid aanspreken als we ergens te gast zijn? Dat je de kleding die je in de winkel bekijkt netjes teruglegt, in een restaurant je telefoon weglegt als de kelner wat uitlegt en dat je de buschauffeur bedankt wanneer je uitstapt? Dat zou toch mooi zijn, daar wordt je toch vrolijk van. Laten we elkaar overspoelen met gastvrijheid en dan niet met het woord.

Advertenties
%d bloggers liken dit: